Gelişmiş
Ara
Hıçkırık Neden Olur ? Hıçkırık Nasıl Geçer

Hıçkırık Neden Olur ? Hıçkırık Nasıl Geçer

  • 10/07/2021
  • 0 Beğenme
  • 37 Görüntüleme
  • 0 Yorumlar

Hıçkırıklar en uygunsuz anda geçebilir.Örneğin, bir iş toplantısında veya telefon konuşması sırasında.Neyse ki, onu yenmenin birçok yolu var.

Hıçkırık nedir

Hıçkırık, diyafram ve interkostal kasların istemsiz konvülsif kasılmalarıdır.

Her spazm, havanın akciğerlere akmasına neden olur, bu da ses tellerinin keskin bir şekilde kapanmasına ve karakteristik bir boğuk ses üretmesine neden olur.Latince adı singultus “iç çekme”, “hıçkırık” olarak çevrilir.

Çoğu zaman, hıçkırıklar beklenmedik bir şekilde ortaya çıkar ve onları uzun süre devre dışı bırakabilir.İletişim kurmayı, işe konsantre olmayı, yemek yemeyi ve uykuya dalmayı engeller.

İlk hıçkırık atakları, hamileliğin 25. haftası civarında, anne karnında başlar.Ayrıca yetişkinlerde, çocuklara göre çok daha az sıklıkta görülürler.

Hıçkırıklar genellikle 20-30 dakika içinde geçer.Ama istisnalar da var.Guinness Rekorlar Kitabı’na göre, tarihteki en uzun hıçkırık, Iowa’dan Amerikalı Charles Osborne’da kaydedildi.Adam 1922’de hıçkırmaya başladı, ancak iyileşemedi.Eziyeti 1990 yılına kadar devam etti.Uzmanlara göre, dakikada 20-40 kez hıçkırıyor ve her zaman 430 milyondan fazla hıçkırık yaptı.Charles Osborne, hastalığına rağmen evlendi ve bir aile kurdu.İlginç bir gerçek: her insan kendi tarzında hıçkırır – farklı insanlarda hıçkırıkların sıklığı dakikada 4 ila 60 kez arasında değişebilir.

Hıçkırık nedenleri

Tüm insanlar zaman zaman hıçkırık tutsa da, bu fenomenin nedenleri henüz tam olarak anlaşılamamıştır.Fizyologlar, hıçkırıklardan kurtulmanın halk yöntemleri kadar çok olduğunu söylüyorlar.Diyaframın ani kasılmalarına yol açabilecek ve kısa süreli hıçkırıkları tetikleyebilecek birkaç faktör vardır:

  • gazlı içeceklerin kullanımı;
  • sigara, vape veya nargile içmek;
  • gülerken hava yutmak;
  • çok sıcak veya baharatlı yiyecekler yemek;
  • stres ve duygusal stres;
  • rahatsız bir pozisyonda uzun süre oturmak;
  • sıcaklıktaki ani değişiklikler;
  • yiyecekleri hızlı bir şekilde yutmak;
  • aşırı alkol;
  • uyku eksikliği;
  • aşırı yemek

Hıçkırıktan nasıl kurtulurum

Hıçkırıkların kendiliğinden durmasını beklemek her zaman mümkün değildir.Örneğin, sinemadaysanız veya acil bir arama yapmanız gerekiyorsa.Bu nedenle, bu nahoş durumdan hızlı bir şekilde kurtulmanıza izin veren düzinelerce farklı numara icat edildi – şiddetli korku ve baş duruşundan bir kese kağıdından nefes almaya kadar.Bu tekniklerin gerçekten işe yaradığına dair ikna edici bir bilimsel kanıt olmamasına rağmen, fizyologlara göre, öncelikle kandaki karbondioksit seviyesini yapay olarak artırmaya yardımcı olurlar – bu, beyindeki solunum merkezini normalleştirir (arzını artırmak için) oksijen, diyafram daha derin kasılmaya başlar ve spazmlar yavaş yavaş kaybolur);ve ikincisi, vagus sinirini uyarmak için: beyin ve karın boşluğunu birbirine bağlar ve nefes alma ve yutma süreçlerini düzenler.

Hıçkırık yaşamaya başladığınızda, aşağıdaki yöntemlerden herhangi birini deneyebilirsiniz.Biri işe yaramazsa, diğerine gidin.Bu teknikler basit ve güvenli kabul edilir, ancak çocuklar için değildir.

Nefesini tut

Her yerde ve her zaman kullanabileceğiniz en kolay yol.Daha fazla hava soluyun ve mümkün olduğunca nefes almamaya çalışın.İdeal olarak, yaklaşık 10-20 saniye.Sonra yavaşça nefes verin.Hıçkırıklar geçene kadar tekrarlayın.

Bir kese kağıdına nefes alın

Bu yöntem, nefesinizi tutmakla aynı prensipte çalışır.Kandaki karbondioksit konsantrasyonunu artırmanıza izin verir.Ve en önemlisi, nefes alma ritmini geri kazanmaya yardımcı olur.

Yiyeceklerinizi koymak için düzenli bir kağıt torbaya ihtiyacınız olacak.Dudaklarınıza ve burnunuza sıkıca bastırın ve yavaş yavaş nefes almaya başlayın.Torbanın kendisi şişirilmeli ve söndürülmelidir.Başınız dönüyorsa veya başka hoş olmayan hisler varsa, durmalısınız.

Önemli: Asla kağıt poşet yerine plastik poşet kullanmayın – havasızlıktan boğulabilirsiniz.Elinizde uygun bir çanta yoksa, avuçlarınızı bir “bardak” içine koyun ve içlerinden nefes alın.

Bir embriyonun pozunu alın

Hıçkırıklarınız sırasında diyaframınızı sakinleştirmek için yere veya başka bir düz yüzeye oturun ve dizlerinizi göğüs kafesine getirin. Ardından yavaşça öne eğilin ve ellerinizi dizlerinizin etrafına sarın.2-3 dakika bu pozisyonda kalın. Oturmak mümkün değilse, gövdeyi öne ve aşağı doğru eğin.Bu diyaframa baskı yapacak ve normalleşmesine yardımcı olacaktır.

Gargara yapın

Bir bardak soğuk kaynamış suya birkaç buz küpü koyun ve tamamen eriyene kadar bekleyin.Başınızı geriye doğru eğin ve 30 saniye boyunca gargara yapın.Bu prosedür dikkatlice yapılmalıdır: boğulabilirsiniz.Bu yöntem nazofaringeal hastalığı olan kişiler için uygun değildir.

Dilinizi gösterin

Vagus sinirini uyarmanın başka bir yolu.Dilinizi mümkün olduğunca öne doğru çıkartın ve gücünüz ve sabrınız olduğu sürece bu pozisyonda bırakın.Albert Einstein’ın ünlü fotoğrafını hatırlayabilirsiniz.

Dilinizin ucunu parmaklarınızla tutup birkaç kez hafifçe çekerseniz, hıçkırıklar daha da hızlı geçecektir.Bunu yapmadan önce ellerinizi yıkamayı unutmayın.

Ek olarak, bir tıkaç refleksini provoke etmek için dilin köküne hafifçe bastırabilirsiniz – bundan vagus siniri de sorumludur.Yemek borusu spazmı diyaframın kasılmasını azaltacaktır.

Bir bardak soğuk su için

Durmadan veya dinlenmeden küçük yudumlarda için.En önemli şey hızlı bir şekilde yapmaktır.Yemek borusunun ritmik kasılmaları beynin dikkatini kendine çevirecektir.Suyu bir kamışla, avuç içlerinizle kulaklarınızı sıkıca kapatarak veya öne eğilerek içerseniz, etki daha da iyi olacaktır.Bunu yapmak için, gövdeniz zemine paralel olacak şekilde alt sırtınızı bükün.

Yumruk yap

Bazen hıçkırıklardan kurtulmak için parmaklarınızı yumruk yapmak yeterlidir.Veya bir elin başparmağını diğerinin avucuna bastırın.Ne kadar güçlü olursa o kadar iyi.Ortaya çıkan rahatsızlık, sinir sisteminizin “dikkatini dağıtacaktır”.Bu teknik, bir iş toplantısında hıçkırık tutarsa kullanılabilir.

Buz küpünü emin

Aşırı uyarılma ile frenik sinirlerin uyarılmasının giderilmesi mümkündür.Bunu yapmak için dilinize bir veya daha fazla buz küpü koyun ve birkaç dakika boyunca emin.

Bir dilim limon çiğneyin

Bu yöntem de benzer şekilde çalışır.Yani boğaz ağrınız varsa, buz yerine bir dilim limon çiğneyin veya dilinize biraz elma sirkesi damlatabilirsiniz.Hıçkırıklar durduğunda, asitlerin zararlı etkilerini nötralize etmek ve dişlerinizi çürümekten korumak için ağzınızı temiz su ile çalkaladığınızdan emin olur.Ancak onları en az bir saat boyunca temizlememelisiniz – asit emayeyi yumuşatır, böylece bir fırça ile kolayca zarar verebilirsiniz.

Bir tutam şeker yiyin

Hıçkırık için popüler bir çaredir.Dilinizin köküne biraz toz şeker koyun ve yutmadan önce hafifçe erimesine izin verin.Bu teknik tükürük salgısını arttırır ve yemek borusunu harekete geçirir, böylece nefes alma ritmini değiştirir ve frenik sinirleri “yeniden başlatmaya” zorlar.

Ne zaman doktora görünmeli

Hıçkırık kendi başına zararsızdır, ancak sağlık sorunlarına işaret edebilir.Uzmanlar fizyolojik ve patolojik hıçkırıkları ayırt eder.Birincisi, dış uyaranların etkisi altında ortaya çıkar ve 20-30 dakika içinde kaybolur.İkincisi ciddi hastalıklar tarafından tetiklenebilir.Bunlar arasında diyabet, gastrit, böbrek fonksiyon bozukluğu, zatürree, menenjit, bronşit, metabolik bozukluklar bulunmaktadır.Bu durumda, hıçkırık atakları sıklıkla tekrarlanır ve birkaç saat hatta günlerce devam eder.

 

Doktorum sitemizde yer alan uzman doktorları doktor bul sayfamızdan hızlı ve kolay bir şekilde bulabilirsiniz.Hıçkırık için İç Hastalıkları Dahiliye bölümüne başvurmalısınız ve doktor randevusu işleminizi doktor sitesi üzerinden kolay ve hızlı bir şekilde yapabilirsiniz.

  • Paylaş :